Πρόγραμμα
Πρακτικά
Ολομέλεια
- Αντιφώνηση του καθ. Δηµήτρη Τοµπαΐδη
- Εναρκτήρια
- Ναπολέων Μήτσης: Η λέξη στη σύγχρονη γλωσσική έρευνα και διδακτική πρακτική. Επανεκτιμώντας τον ρόλο του λεξιλογίου στον τομέα της Ελληνικής ως δεύτερης ή ξένης γλώσσας
- Θανάσης Νάκας: Σχολική Διδασκαλία Γραμματικοσυντακτικών Φαινομένων: μια Ουτοπία (;)
- Παρουσίαση του καθ. Δηµήτρη Τοµπαΐδη
- Δημήτρης Τομπαΐδης: Επικοινωνιακή διδακτική προσέγγιση και αναλυτικό πρόγραμμα διδασκαλίας στο δημοτικό σχολείο
- Σωφρόνης Χατζησαββίδης: Γλωσσοδιδακτικά συνεχή και ασυνεχή της τελευταίας τριακονταετίας: από τον επικοινωνιοκεντρισμό στον κοινωνιοκεντρισμό.
Πόστερ
- Nino Lukashvili: Ο ρόλος της λογοτεχνίας στη διδασκαλία της ελληνικής ως ξένης προχωρημένο επίπεδο ελληνομάθειας
- Γιώργος Ανδρουλάκης, Κωνσταντίνα Χατζημίχου: Ανάπτυξη κριτικού γραμματισμού σε μαθητές πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης μέσα από διαφημίσεις καπνιστικών προϊόντων
- Βασιλική Αλεξίου: Η συμβολή των λεκτικών επινοήσεων στη γλωσσική καλλιέργεια των νηπίων
- Νίκος Αμβράζης & Κατερίνα Αλεξανδρή: Εφαρμογές στο πλαίσιο της Διδασκαλίας της Ελληνικής ως Ξένης: το Portfolio
- Γιώργος Ανδρουλάκης, Βαρβάρα Ανθοπούλου, Γεωργία Παντίδου: Διδακτική αξιοποίηση του λαϊκού παραμυθιού για τη γλωσσική διδασκαλία στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση
- Νεκταρία Σελιμά: Η γραπτή έκφραση στα σχολικά εγχειρίδια για το γλωσσικό μάθημα στη Δ' Δημοτικού. Μια συγκριτική μελέτη
- Ιωάννα Χαλισιάνη: Εκδοχές αξιοποίησης των ηλεκτρονικών σωμάτων κειμένων της νέας ελληνικής στη διδασκαλία της μητρικής γλώσσας
Παρασκευή - Αίθουσα 1
- Κωνσταντίνος Ντίνας & Αναστάσιος Ξανθόπουλος: Τα λογοτεχνικά κείμενα και πώς αξιοποιούνται στη διδασκαλία της γλώσσας. Έρευνα στα σχολικά εγχειρίδια της γλώσσας των Γ', Δ', Ε' & ΣΤ' τάξεων στου Δημοτικού Σχολείου
- Άννα Αναστασιάδη-Συμεωνίδη, Ελένη Βλέτση: Ψευδόφιλες μονάδες: οι διαχρονικοί άσπονδοι φίλοι στην ελληνική
- Κατερίνα Δημητριάδου, Στέφανος-Παναγιώτης Παπαδόπουλος: Οπτικός γραμματισμός και γλωσσική διδασκαλία μέσα από τη δημιουργία κόμικς: μια διδακτική παρέμβαση στη Β΄ δημοτικού
- Κατερίνα Καρατάσου: Αλληγορίες ενηλικίωσης. Η αξιοποίηση των ειδών στη διδασκαλία της λογοτεχνίας
- Κατερίνα Καρατάσου & Παναούρα Αρετή: Λογοτεχνική εκπαίδευση, μαθηματική παιδεία και διαθεματικότητα στη δημοτική εκπαίδευση
- Αργυρώ Μουμτζίδου: Το επιμορφωτικό ενδιαφέρος της γλωσσικής αφύπνισης στα θέματα συνεργατικής ειρήνης και εκπαίδευσης στο ελληνικό σχολείο
- Γεώργιος Παπαντωνάκης, George Frazis: Γλωσσική εμπειρία και παιδική/νεανική λογοτεχνία
- Παρασκευή Σαχινίδου: Δείκτες αποτελεσματικότητας γραπτού λόγου στη σχολική τάξη
- Αναστάσιος Σιάτρας & Πηνελόπη Τοπούζα: Το μάθημα της γλώσσας ή η γλώσσα των μαθημάτων: Μια εκπαιδευτική παρέμβαση
- Μαρία Ζυγούρη, Αθανάσιος Αϊδίνης: Η χρήση μορφολογικών στρατηγικών στην ορθογραφημένη γραφή του θέματος λέξεων που ανήκουν στην ίδια οικογένεια
Παρασκευή - Αίθουσα 2
- Λήδα Τριανταφυλλίδου, Περσεφόνη Μπαλή, Αγγελική Αναγνωστοπούλου: Το αυθεντικό υλικό στη γλωσσική τάξη: Xρήση και εφαρμογή του για την ανάπτυξη δραστηριοτήτων από αρχάριους σπουδαστές της Ελληνικής ως δεύτερης.
- Nino Lukashvili: Προβλήματα στη διδασκαλία της νέας ελληνικής ως ξένης γλώσσας στους/στις φοιτητές/φοιτήτριες
- Θανάζης Αγάθος, Βασιλική Γιαννακού, Βαρβάρα Δημοπούλου, Αλίκη Τσοτσορού: Ανακαλύπτοντας το Κείμενο Διδακτικό εγχειρίδιο για το Επίπεδο Επάρκειας της Νέας Ελληνικής ως Δεύτερης/Ξένης Γλώσσας
- Άννα Αναστασιάδη-Συμεωνίδη, Μαρία Μητσιάκη: Η χρήση των μονόγλωσσων λεξικών στη διδασκαλία της ελληνικής ως ξένης γλώσσας
- Χριστίνα Αργυροπούλου: Η διδασκαλία της Ελληνικής γλώσσας ως δεύτερης/ξένης μέσα από τον διαφημιστικό λόγο σε μαθητές και ενήλικες και μέσα από ανοιχτά και ευέλικτα Αναλυτικά Προγράμματα
- Μαίη Κοκκίδου και Αναστασία Στάμου: Η διδασκαλία της ελληνικής ως ξένης γλώσσας μέσα από τη μελέτη περίπτωσης των τραγουδιών της Μαρίζας Κωχ στο Πανεπιστήμιο Cornell: Προεκτάσεις για τη γλωσσική διδασκαλία στο πλαίσιο της επικοινωνιακής-κειμενοκεντρικής προσέγγισης
Παρασκευή - Αίθουσα 3
- Θανάσης Διαλεκτόπουλος: Εκπαίδευση ελληνοπαίδων εξωτερικού: μία ουτοπία με θεσμικά αίτια; Η περίπτωση της εκπαιδευτικής περιφέρειας Benelux
- Νικόλαος Ρουμπής, Αχιλλέας Καραδημητρίου: Η διδασκαλία της Νέας Ελληνικής ως ξένης στην Ελλάδα
- Ευγενία Δανιηλίδου – Ιωάννα Βορβή: Προγράμματα Σπουδών και προώθηση της συνέχειας στην Εκπαίδευση. Το παράδειγμα της Νεοελληνικής Γλώσσας
- Αργύρης Ήργης, Όλγα Μακρή: Η Μάθηση και η Διδασκαλια της Ελληνικής Γλώσσας ως Μητρικής ή ξένης στην Πρώην Γιουγκοσλαβική Δημοκρατία της Μακεδονίας
- Σταύρος Καμαρούδης, Γεωργία Καρασαββίδου: Διδάσκοντας ελληνικά στο Γαλλικό Σχολείο Θεσσαλονίκης
- Όλγα Μακρή, Αργύρης Ήργης: Η Ελληνική Γλώσσα στη Νοτιανατολική Ευρώπη: Η Προοπτική των Εστιών Πολιτισμού του Ελληνικού Ιδρύματος Πολιτισμού στη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας ως δεύτερης ή ξενης
- Δόμνα Μιχαήλ, Άννα Κέσκο:Γλωσσική διατήρηση/μετακίνηση στην δεύτερη γενιά αλβανών μεταναστών στην Ελλάδα: Κοινωνική ενσωμάτωση και κινητικότητα.
- Αγγελική Ι. Σακελλαρίου, Σταύρος Καμαρούδης, Ιsabelle Tambrun: Τo γλωσσικό Aναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών στην ελληνική και τη γαλλική πρωτοβάθμια εκπαίδευση
Σάββατο - Αίθουσα 1
- Ελπίδα Τοκμακίδου: Δραστηριότητες «με νόημα» για τα παιδιά της Α΄ τάξης του δημοτικού σχολείου κατά τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας
- Κυριακή Αμαραντίδου: Στάσεις και απόψεις των εκπαιδευτικών για τα νέα εγχειρίδια Γλώσσας των τάξεων Ε' και ΣΤ' του Δημοτικού Σχολείου
- Κωνσταντίνα Ηλιοπούλου: Η κατάκτηση των μορφοσυντακτικών δομών της ελληνικής από αλλόγλωσσους και φυσικούς ομιλητές της β΄ βάθμιας εκπαίδευσης: μια συγκριτική ερευνητική μελέτη
- Ιωάννα Αντωνίου-Κρητικού: ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΩ ΣΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ με χειρονομίες και εκφράσεις: κριτήρια επιλογής και προτάσεις αξιοποίησης στην εκπαιδευτικη διαδικασία
- Πολύμνια Βασιλειάδου: Η διδασκαλία και η εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας ως πρώτης/μητρικής μέσα από το γλωσσικό γραμματισμό από του εκπαιδευτές ενηλίκων των Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας
Σάββατο - Αίθουσα 2
- Παναγιώτα Σπανού, Χρυσοβαλάντη Γιάννακα & Άννα Ιορδανίδου: Γλωσσική ποικιλία στη διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας: ο τονισμός των προπαροξύτονων ουδετέρων
- Αργυρώ Ντίλιου, Άννα Ιορδανίδου, Μαρία Πίγκα: Η κλίση του παθητικού αορίστου στη νεοελληνική γλώσσα: διδακτικές προτάσεις
- Αναστασία Κουτίβα - Αφροδίτη Νικολοπούλου: Μετακίνηση του τόνου στη γενική των προπαροξύτονων ουσιαστικών: διδακτική πρόταση σε αλλόγλωσσους μαθητές
- Βασίλειος Λάγιος, Ιωάννα Γρηγορίου, Άννα Ιορδανίδου: Μετακίνηση του τόνου στα προπαροξύτονα επίθετα: διδασκαλία σε αλλόγλωσσους
- Χαρίκλεια Πίτσου & Άννα Ιορδανίδου: Ο παθητικός παρατατικός στην κοινή νεοελληνική: διδασκαλία σε αλλόγλωσσους
Σάββατο - Αίθουσα 3
- Αρίσταρχος Μαυρογόνατος, Δήμητρα Μπαϊρακτάρη, Ιωάννης Λιάκος, Λαμπρούλα Κρεμμύδα: Οι Νέες Τεχνολογίες στην Γλωσσική Διδασκαλία
- Ευαγγελία Φίστα & Βασιλική Φούφη: Διδασκαλία της νέας ελληνικής μέσω συστημάτων αυτόματης επεξεργασίας φυσικών γλωσσών
- Στεργιανή Γκιαούρη, Αναστασία Αλευριάδου, Ελένη Τσακιρίδου: Παιδιά με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες: ανίχνευση γνωστικών παραμέτρων αναφορικά με την παραγωγή και επεξεργασία του γραπτού λόγου στη μητρική γλώσσα.
Σάββατο 2 - Αίθουσα 1
- Ευαγγελία Θωμαδάκη, Τατιάνα Τριανταφυλλίδου: Πολιτισμός και ιδεολογία στη διδασκαλία της ελληνικής ως ξένης: μια συγκριτική προσέγγιση με τη διδασκαλία της ρωσικής
- Ελένη Γρίβα, Κλειώ Σέμογλου, Γιάννης Μπουνόβας, Χρύσα Κοσσυβάκη: Διαφυλικές διαφορές στις στάσεις και στρατηγικές ανάγνωσης των μαθητών του Δημοτικού Σχολείου
- Μαίρη Μαργαρώνη: Η διδασκαλία «της» ελληνικής γλώσσας ως ξένης μέσα από εκπαιδευτικά εγχειρίδια για ενήλικες: γλωσσικές πραγματικότητες και κοινωνικές κατασκευές
- Γιώργος Σταυριανός: Οικουμενική προοπτική, γλώσσα και η μάχη της επικράτησης
- Κωστής Τσιούμης, Ελένη Κολικόδου: Κοινωνικοί παράγοντες που επηρεάζουν τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας σε νηπιαγωγεία του Νομού Ξάνθης όπου φοιτούν μικροί μουσουλμάνοι
- Αντώνης Χασάπης, Ιφιγένεια Βαμβακίδου: Τεχνικές του δράματος και διδασκαλία της γλώσσας: ψυχολογική και κοινωνικοπολιτική διάσταση
- Άννα Χατζηπαναγιωτίδη: Η κουλτούρα στην αίθουσα διδασκαλίας μιας ξένης γλώσσας. Η περίπτωση της νέας ελληνικής
Σάββατο 2 - Αίθουσα 2
- Δημήτριος Μπενέκος, Μαρία Παραδιά, Αντωνία Μήτση: Ζητήματα διδασκαλίας της Ελληνικής γλώσσας σε Τσιγγανόπαιδες. Απόψεις και θέσεις δασκάλων και μαθητών για διδακτικά εγχειρίδια ενισχυτικής γλωσσικής διδασκαλίας στο πλαίσιο Προγράμματος για την Ένταξη Τσιγγανοπαίδων στο σχολείο.
- Ματίνα Τασιούδη, Σοφία Κωνσταντινίδου, Χάιδω Αλεξιάδου: Η διδασκαλία των επαγγελματικών σε -άς, -τζής και -ικός σε αλλοδαπούς μαθητές της ελληνικής
- Περσεφόνη Κρασίδου, Φίλιππος Τεντολούρης: Η διδασκαλία του γραπτού λόγου της Ελληνικής γλώσσας ως δεύτερης/ξένης στην ελληνόγλωσση εκπαίδευση της διασποράς: από την επικοινωνιακή ικανότητα στις πρακτικές γραμματισμού
- Κωνσταντίνος Μαστροβασίλης, Αθηνά Γελαδάρη, Ελένη Γρίβα: Χρήστη στρατηγικών από αλλόγλωσσους μαθητές του δημοτικού κατά την ανάγνωση κειμένων στην ελληνική γλώσσα
- Ευαγγελία Ζούνη: Ο κειμενικός γραπτός λόγος και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του γραπτού λόγου των αλλόγλωσσων μαθητών ηλικίας 6-12 ετών
Σάββατο 2 - Αίθουσα 3
- Γιώργος Ανδρουλάκης: Πολιτισμικά κατάλληλη μεθοδολογία στη διδασκαλία από απόσταση της ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας
- karasaviduKwtopoulos.pdf
- Ματίνα Λούρδα, Σταύρος Καμαρούδης: Αξιοποίηση λεξιλογίου ελληνικής προέλευσης στην εκμάθηση των αγγλικών και των γαλλικών ως ξένης γλώσσας από φυσικούς ομιλητές της ελληνικής γλώσσας, μέσα από μία πολύγλωσση προσέγγιση
- Καλλιόπη Μακρονάσιου: Νέες μεθοδολογικές προζεγγίσεις και νέες τεχνολογίες στη γλωσσική διδασκαλία της ελληνικής σε νήπια αλλοδαπής καταγωγής
- moustaka.pdf
- mustafidu.pdf
Κυριακή - Αίθουσα 1
- Βασιλική Μπατσίδου: Η έρευνα στο πεδίο του ανδυόμενου γραμματισμού (emergent literacy): χαρτογράφηση των τάσεων και διαπιστώσεις από το πιλοτικό στάδιο διεξαγωγής μιας έρευνας
- Μαρία Παπαδιά, Ναπολέων Μήτσης, Χριστίνα Σολομωνίδου, Αθανασία Ράπτη: Η συμβολή της αμφίδρομης επικοινωνίας στην ενίσχυση του επιπέδου αυτοαξιολόγησης του μαθητικού πληθυσμού. Παρουσίαση των αποτελεσμάτων σχετικής έρευνας σε μαθητές με προχωρημένο επίπεδο ελληνομάθειας, στο πλαίσιο ενισχυτικής διδασκαλίας της Ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας
- Ελένη Κονσούλη, Κατερίνα Δημητριάδου: Τα εγχειρίδια γλώσσας του δημοτικού: ο λόγος των κριτηρίων αυτοαξιολόγησης των μαθητών και οι Λόγοι της γλωσσοδιδακτικής θεωρίας που τον διαμορφώνουν
- ∆ηµήτρης Κουτσογιάννης: Γλωσσολογικό πλαίσιο ανάγνωσης του µαθησιακού υλικού: το παράδειγµα των διδακτικών εγχειριδίων της γλώσσας του Γυµνασίου
- Μαρία Κεραμύδα, Μαρία Τρούλλου: Οπτικός γραμματισμός και προφορικός λόγος: η ανάπτυξη του προφορικού λόγου στην προσχολική ηλικία μέσα από τη χρήση φωτογραφικού υλικού
- Αθανάσιος Μαλέτσκος, Ζήσης Ζίκος, Κωνσταντίνος Πενέκελης, Ελένη Ραρρά, Ελένη Αγαπίδου, Ελένη Μπλιούμη: Εμπειρίες και προβληματισμοί γύρω από τη διδασκαλία της πρώτης ανάγνωσης και γραφής: μια νέα διδακτική πρόταση
- Αρίσταρχος Μαυρογονάτος, Δήμητρα Μπαϊρακτάρη, Λαμπρούλα Κρεμμύδα, Ιωάννης Λιάκος: Η δυσλεξία: Αίτια, Συμπτώματα και Τρόπου Αντιμετωπίσεις σε Ενήλικες
- Αρίσταρχος Μαυρογονάτος, Δήμητρα Μπαϊρακτάρη, Ιωάννης Λιάκος, Λαμπρούλα Κρεμμύδα: Η Αξιολόγηση στα ΣΔΕ
- Άννα Μουτή, Ιωάννα Κοψίδου, Ελένη Κούλαλη: Η Κατανόηση Γραπτού Λόγου στην Επάρκεια Ελληνομάθειας
- Γιώργος Σιμόπουλος, Ειρήνη Παθιάκη: Επιτυγχάνοντας στο πρώτο βήμα "Ελληνικά Α'": μια μέθοδος για το πρώτο επίπεδο ελληνομάθειας
Κυριακή - Αίθουσα 2
- Δρ. Θανάσης Διαλεκτόπουλος: Διαπολιτισμική επάρκεια και ετοιμότητα των εκπαιδευτικών στη διδασκαλία της Ελληνικής ως δεύτερης / ξένης γλώσσας σε Τ.Ε.Γ του εξωτερικού. Η περίπτωση της Ολλανδίας
- Ελένη Γιοβάννη, Γιώτα Χατζηθεοχάρους: Νέα Ελληνικά για Μετανάστες, Παλιννοστούντες, Πρόσφυγες και Ξένους: Ιδεολογικοί προσανατολισμοί και μηχανισμοί ενσωμάτωσης στην ελληνική κοινωνία
- Ελένη Κολικίδου: Μελέτη περίπτωσης νηπίου με νοητική καθυστέρηση Πρόγραμμα Παρέμβασης στον Προφορικό Λόγο
- Θωμαή Ρουσουλιώτη: Η επίδραση του παράγοντα "ηλικία" στην εκμάθηση της δεύτερης/ξένης γλώσσας: Η περίπτωση της νέας ελληνικής
- Κλειώ Σέμογλου, Ελένη Γρίβα, Παναγιώτης Παντελής και Μιχάλης Βρυώνης: Γραπτή έκφραση παιδιών σχολικής ηλικίας στη μητρική και ξένη γλώσσα: η επίδραση του φύλου
- Παρασκευή Παυλίτσα, Αναστασία Αλευριάδου, Ελένη Γρίβα: Αναγνωστικές δεξιότητες στη Δεύτερη/Ξένη Γλώσσα των μαθητών με Μαθησιακές Δυσκολίες: Μια κριτική σύνθεση
- Άννα Κωστινούδη, Ειρήνη Σιβροπούλου: Η επίδραση της μαθησιακής ομάδας στην ανάπτυξη του γραμματισμού παιδιών προσχολικής ηλικίας: Το παράδειγμα της τιμωρίας
- Δρ. Δημήτρης Σιδηρόπουλος: Λειτουργική αναβάθμιαη του κοινωνικού ρόλου των εκπαιδευτικών: συμβολή στην αποτελεσματική διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας ως δεύτερης/ξένης στις σύγχρονες πολυπολιτισμικές τάξεις
- Κωνσταντίνος Ντίνας, Άννα Βακάλη: Οι ασκήσεις παραγωγής γραπτού λόγου στη Γ' Λυκείου και στις Πανελλήνιες εξετάσεις
Κυριακή - Αίθουσα 3
- Αριστέα Δάσιου, Ειρήνη Σιβροπούλου: Η συμβολή του κοινωνικοδραματικού παιχνιδιού στην ανάπτυξη του γραμματισμού σε παιδιά προσχολικής ηλικίας
- Ραχήλ Μαρτίδου, Έφη Γώτη: Πολυτροποπικά κείμενα στην προσχολική τάξη: Το παράδειγμα του ημερολογίου
- Νεκταρία Σελιμά: Η χρήση μετασχηματισμών πύκνωσης κατά στη συγγραφή περίληψης αφηγηματικών κειμένων από μαθητές ΣΤ' Δημοτικού
- Αγγελική Σηφάκη: Επιχειρείν επιχειρηματολογείν
- Τουπλικιώτη Σοφία: Μια πρώτη προσέγγιση της εκμάθησης πολύσημων λέξεων από ομιλητές στη μητρική τους γλώσσα
- Κωνσταντία Βαϊρινού: Είδη λόγου στο Νηπιαγωγείο: Μια διδακτική προσέγγιση στο πλαίσιο της συνεργατικής μάθησης
- Ελευθερία Ζάγκα: Η διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας για ακαδημαϊκούς σκοπούς: Ανάπτυξη δεξιοτήτων παραγωγής γραπτού λόγου
- Θανάσης Αγάθος, Βασιλική Γιαννακού, Βρβάρα Δημοπούλου, Αλίκη Τσοτσορού: Ανακαλύπτοντας το Κείμενο: Διδακτικό εγχειρίιο για το Επίπεδο Επάρκειας της Νέας Ελληνικής ως Δεύτερης/Ξένης Γλώσσας
- Ευαγγελία Τύμπα: Γλωσσική διδασκαλία στην Πρώτη Δημοτικού: H πολυπλοκότητα της διδακτικής πράξης